22 listopada 2024

Dlaczego warto pomalować łódź farbą antyporostową?

W przypadku jednostek pływających bardzo ważne jest to, aby zostały one odpowiednio zabezpieczone przed działaniem wody, korozją. Sporym problemem są również porosty, które przyczyniają się do niszczenia powierzchni. Na szczęście istnieją na to sposoby. Z pomocą przychodzi farba antyporostowa. Powinna ona być nakładana na dno łódki, co przeciwdziała porastaniu. Prace renowacyjne składają się z kilku kroków: przygotowania powierzchni, nałożenia warstwy gruntującej, szpachlowania i aplikacji warstwy antyporostowej.

Jakie są zalety farb antyporostowych? Co warto o nich wiedzieć?

Farba antyporostowa to wręcz konieczność w przypadku jednostek pływających. Służy do zabezpieczenia dna łodzi przed działaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych. Farba antyporostowa idealnie sprawdza się jako ostatnia powłoka ochronna po nałożeniu farby epoksydowej. Pozwala to na uchronienie się przed problematycznym porastaniem. Kadłub pokryty farbą antyporostową jest należycie zabezpieczony przed glonami i muszlami. Farba antyporostowa służy również jako warstwa ochronna przed działaniem wody i atmosfery morskiej. Bardzo ważne jest to, aby dobrać farbę do typu łodzi i materiału, z którego została ona wykonana. Znaczenie ma również prędkość osiągana przez jednostkę pływającą. Trzeba mieć na uwadze to, że antifouling jest wrażliwy na powietrze i pod jego wpływem traci swoje właściwości. Prowadzi to do obniżenia skuteczności działania powłoki ochronnej. Nie można dopuścić do utleniania się farby, a jest to możliwe wyłącznie przy nie wyciąganiu łodzi z wody. Obecnie w sprzedaży znajdują się nawet ekologiczne farby antyporostowe, które nie zawierają biocydów toksycznych dla środowiska naturalnego.

Jaką wybrać farbę antyporostowa – miękką czy twardą?

Mamy dwa rodzaje farb antyporostowych: self polishing antifouling i hard antifouling. Różnią się od siebie pod wieloma względami, dlatego wybór powinien być dobrze przemyślany. Należy mieć na uwadze przede wszystkim przeznaczenie farby, aby móc dobrać materiał o odpowiednich właściwościach. W przypadku farb przeciwporostowych miękkich do uwalniania środka biobójczego dochodzi w momencie ścierania się warstwy ochronnej. Niezależnie od jej grubości, zaczyna ona być w coraz większym stopniu wypłukiwana i wycierana, czemu należy przeciwdziałać. Problem potęguje używanie szczotek z twardym włosiem i wypływanie na mieliznę. Bardzo ważne staje się odnawianie powłoki ochronnej, do czego świetnie nadaje się farba samopolerująca miękka.

Farby antyporostowe samopolerujące  poleca się do wolniejszych jednostek, które nie uzyskują prędkości 40 węzłów. Standardowo dobrze położony preparat o wysokiej jakości może starczyć na dłużej niż jeden sezon, ale jeśli jednostka pływająca przez długi czas ma pozostawać w marinie, to trzeba się liczyć ze słabszym działaniem powłoki ochronnej. Na korzyść farb antyporostowych twardych przemawia to, że do uwalniania biocydu dochodzi w bardziej kontrolowanych sposób. Jest to świetne rozwiązanie także w przypadku statków znajdujących się w bezruchu. Oczywiście tego rodzaju farby są droższe ze względu na ich większą skuteczność działania i wielozadaniowość. W celu zredukowania kosztów można najpierw użyć farby hard antifouling, po czym dodatkowo zabezpieczyć powłokę farbą antyporostową miękką. W przypadku jednostek pływających uzyskujących większe prędkości, do nawet stu węzłów, zaleca się używać farbę przeciwporostową twardą.

Prawidłowe malowanie przy użyciu farby antyporostowej w kilku krokach

Zanim przyjdzie się do nałożenia farby antyporostowej należy zadbać o odpowiednie przygotowanie powierzchni. Musi być ona wolna od chropowatości i dokładnie oczyszczona.

  1. Należy usunąć starą powłokę, jeśli utraciła swoje właściwości, łuszczy się i nie wykazuje przyczepności.
  2. Przy braku zastrzeżeń do pomalowanej powierzchni można przejść do jej zmatowienia, przemycia i następnie do naniesienia nowej warstwy farby.
  3. Powierzchnię należy przeszlifować, po czym zagruntować.
  4. Jeśli pojawią się jakieś ubytki na powierzchni kadłuba, to należy je zniwelować poprzez szpachlowanie. 
  5. Ostatnim krokiem do przygotowania powierzchni jest jej dokładne oczyszczenie i odtłuszczenie. Musi ona być wygładzona i czysta.
  6. Na koniec należy zadbać o zabezpieczenie powierzchni przygotowanej pod farby antyporostowe za pomocą podkładu epoksydowego. Służy to również zwiększeniu przyczepności.

Do aplikowania farby antyporostowej można użyć zarówno pędzla, jak i wałka. Z kolei malowanie natryskowe stosuje się bardzo rzadko, bo wymaga specjalistycznego sprzętu, a samo rozcieńczanie obniża skuteczność preparatu. Istotne jest to, aby warstwa farby znajdowała się na mniej więcej 5 cm powyżej linii wodnej. Zapewni to należytą ochronę. Im grubsza będzie warstwa, tym lepiej, bo przekłada się to na wzrost skuteczności powłoki. Gruba powłoka będzie zapewniała należytą ochronę przez dłuższy czas. Najlepszym rozwiązaniem jest postawienie na wielowarstwowość. Bardzo ważne jest to, aby zachować odpowiednią przerwę czasową przed nałożeniem kolejnej warstwy. Przestrzegać należy również minimalnego i maksymalnego czasu do wodowania.

Warto wspomnieć jeszcze o farbach antyporostowych do silników. na email przesyłam zdjecie silnika bez farby porostowej który sezon postał w naszej zatoce gdańskiej bez pływania.

Partnerem artykułu jest sklep boatshop.pl.